Stilul japonez captureză principiile tradiţionale şi soluţiile practice ce fac din designul şi arhitectura japoneză un izvor nesfârşit de surse de inspiraţie.
Stilul japonez foloseşte elementele naturale cele mai simple, iar spaţiul elimină tot ce este neesenţial şi caută frumuseţea în lucruri neprelucrate. Japonezii ştiu să redea unei camere mici spaţialitate şi creează eternitatea prin materiale fragile. Pentru ei, interiorul nu este doar un mijloc de a se proteja de natură, ci de a se integra în armonia naturii.
Casele vorbesc omului şi ţin timpul în loc. Lejeritatea spaţiului japonez are şi o explicaţie. În primul rând este vorba de cutremurele frecvente, dar şi de învăţăturile budiste despre natura trecătoare a lucrurilor.
Materialul preferat este lemnul, care este mirosit, atins sau chiar gustat de către meşterii care îl prelucrează. Piatra este de asemenea un material iubit de japonezi.
Stilul japonez nu are trecut, este tot timpul modern şi urmează două principii: “forma urmează funcţia” şi “mai puţin este mai bun”.
Aşa cum Leonardo da Vinci a stabilt proportia de aur pentru a fi mai apoi utilizată în arhitectură şi design interior, aşa şi meşterii japonezi au stabil dimensiunile standard ale covorului tatami de 90×180 cm dimensiuni adecvate pentru a fi folosit ca şi scaun, pat şi covor. De la aceste dimensiuni s-a pornit mai apoi să se stabilescă dimensiunile celorlalte elemente. De exemplu, o cameră se măsoară în tatami – 3,4,5 tatami.
Japonezii trăiesc într-o lume condensată şi au un simt unic de a înţeleg spaţiul. Simplitatea face să reiasă frumuseţea lucrurilor. O floare într-un aranjament ikebana capătă mai multă frumuseţe decât atunci când se află într-un buchet mare.
Culorile japoneze sunt în general neutre, naturale şi formează un fundal simplu care minimizează efectul de aglomerare a spaţiului. Japonezii folosesc şi negrul în contrast cu albul pentru a da formă lucrurilor. Negrul potenţează formele şi atrage atenţia. Japonezii în general pun accentul pe contraste, pornind de la Yin şi Yang. Putem întâlni materiale naturale grosolane, bambus, paie, hârtie de orez, arţar, piatră şi răchită alaturi de mătase, covoare tatami şi ţesături elaborate folosite pentru Kimono-uri şi Obi-uri.
Mobilierul japonez este minimal şi multifuncţional. Elementele sunt joase, dispuse pe orizontală. Camerele sunt separate prin paravane shoji, confecţionate din hârtie de orez, pe un cadru de lemn, iar interioarele sunt fluide. Camera de zi se transformă în dormitor iar obiectele de mobilier au mai multe funcţii.
Obiectele decorative sunt puţine. Vase din care nu lipsesc aranjamentele ikebana, tablouri ce ilustrează scene japoneze sau chiar simboluri şi litere, kimonouri expuse ca şi obiecte decorative, corpuri de iluminat din hârtie de orez. Lumina naturală este lăsată să pătrundă în casă filtrată fiind de hârtia de orez a panourilor shoji. Aceste panouri permit totodată şi ventilaţia naturală a camerelor.
În ultimul timp s-a împrumutat foarte mult din stilul japonez. Designul minimalist pune accentul pe utilitate şi simplitate, pe linii drepte, clare, culori naturale, înălţimi joase şi corpuri de mobilier dispuse pe lăţime.
Sursa: 4interior.ro
Share