Secolul al XVII-lea a insemnat o importanta dezvoltare in domeniul designului interior, datorat in mare parte fascinatiei pe care Orientul o trezea in randul europenilor.
Posibilitatea aducerii obiectelor decorative si a mobilierului din China sau India a influentat stilul decorativ al palatelor din Franta si Anglia.
Tehnicile si materialele de decorare au fost preluate si folosite de decoratorii si designerii vremii, dand nastere la stiluri noi, proprii, cu influente Orientale. Printre acestea se afla si arta Chinoiserie.
Termenul ce provine din frantuzescul “chinois” = chinezesc este un stil in spirat din arta si designul din China, Japonia si alte tari Asiatice.
In secolul al XVII-lea, portelanul, matasea si mobilierul lacuit importat din China si Japonia erau in voga, iar artizanii si designerii au creat o varianta proprie a stilului, al carui apogeul a fost intre 1750 si 1765
Stilul reflecta influentele chinezesti, caracterizate de imagini fanteziste, cu formate asimetrice si contraste bizare.
La mijlocul secolului al XVII-lea, a fost asimilat in Rococo de catre François Boucher, iar ulterior a fost modificat ajungandu-se la stilul Naturalist al gradinilor englezesti care nu mai intra sub denumirea de Chinoiserie.
Arta Chinoiserie este aplicata pe peretii interiori prin pictura directa sau tapet, pe mobilier sau tapiterii.
De multe ori apar peisaje, figuri umane, increngaturi complicate, flori si pasari exotice.
Designerii au incercat sa copieze detaliile sofisticate ale ceramicii pictate manual din China, iar cu timpul au dezvoltat acest stil care te poarta intr-o lume imaginara, plina de serenitate si culoare.
Astazi stilul este folosit pentru a decora interioare elegante si romantice. Chinoiserie este recunoscut prin folosirea florilor si a copacilor infloriti. Natura este transformata in decoruri colorate si luminoase.
Alaturi de crengute inmugurite, apar pasarile, fluturii si chiar animalele.
Gradini intregi sunt reimaginate in forme care ne incanta atunci cand le folosim ca tapet sau perdele si draperii.
Motivele erau de trei tipuri: viata si ocupatiile, pasarile si florile, figurile umane si copacii. Descrierile acestor tipuri erau realiste.
Botanistii copiau desene din propriile lor ilustratii ale naturii.
Acum modelele se raporteaza la stilul si cromatica spatiului interior.
In genera l stilul apartine produselor realizate manual pe materiale pretioase.Matasuri fine sunt pictate manual si innobilate cu foite de aur si argint.
Stilul are o caracteristica foarte importanta, aceea ca se decoreaza un perete intreg al unei incaperi fara ca modelul sa se repete.
Povestea este unica, nu creeaza patternuri si ne transpune in interiorul unei lumi fantastice cu pasari, flori si fluturi care parca fac parte din lumea noastra.
Share
Sursa: 4interior.ro